Secretariaat; Rozannie Peerenboom
Email: rozannie.peerenboom@ziggo.nl
Tel: 06-1219 6939

Beste Tuinclubleden,                                        Extra nieuwsbrief  juli '24

In de vorige nieuwsbrief van juli had ik al bekend gemaakt dat er een tuin van het programma  helaas niet te bezichtigen was. Jammer natuurlijk, maar er is een aanvulling gevonden, die per toeval op ons pad kwam en ons allemaal zal bekoren!
De eerste tuin die we nu gaan bezoeken is in Overasselt.

Zaterdagmorgen 20 juli excursie naar de Tuin van Jos en Ans Jacobs in Overasselt.
Worsumseweg 16a
6611 KT Overasselt
Entree gratis inclusief koffie / thee, plantenverkoop van eigen kwekerij.
Let op Vertrek 9.30 u. vanaf de carpool, aantal kilometers Veghel – Overasselt 32 km.
Jos en Ans heten ons graag welkom in hun tuin, waar ze steeds weer van kunnen genieten!
In de voortuin is een grote vijver te zien met daarom heen vaste planten. Aan de zijkant van het huis is eind 2023 begonnen met het aanleggen van een rotstuin.
Via de verschillende waterelementen worden we geleid naar de achtertuin.
In het midden is een groot grasveld gecreëerd, waar zowel vaste planten, siergrassen en rozenstruiken omheen staan. Op dit moment zijn er ongeveer 500 verschillende soorten vaste planten te vinden in de tuin. Er is ook een plek gecreëerd voor de volière. Dit zorgt voor gezellige geluidjes.

Na dit bezoek rijden we voor de tweede tuin naar het buitengebied van Uden, Tuin Hof van Uden
Munterweg, u kunt de tuin vinden als u de Munterweg in gaat vanuit de richting Uden dorpskern, ongeveer 200 meter voor de overgang over de beek aan de linkerkant.
Bezoek is gratis, geen horeca en geen toiletmogelijkheid. Als er leden zijn die niet mee gaan naar Overasselt maar die alleen deze tuin willen bezoeken, kom dan na 13.00 uur en zeg tegen Erik dat je van tuinclub Meierijstad bent.

Erik de Witte de trotse eigenaar, vertelt over het ontstaan van zijn tuin.
Voorjaar 2022 liep ik met een erg goed gevoel het gerstveld in wat tegenwoordig Hof van Uden is. Ongeveer 40 meter vanuit de perceelrand begon ik de gerstplanten uit de grond te trekken. Dit tot verbazing van een bezorgde buurtbewoner. Er ontstond die dag een open cirkel in het graan met een doorsnede van ongeveer tien meter. Die dag plantte ik meteen Anthemis, Echinacea, Salvia’s en meer soorten vaste planten. Het begin van Hof van Uden was gemaakt. Meteen waren er ook de eerste bezoekers, Atalanta’s, Koolwitjes en een koninginnenpage. Dit was de eerste dag die ik maakte op mijn net aangekochte grond. Er was die dag een warm gevoel, dat ik zojuist was gestart met iets prachtigs. Het was een dag om nooit meer te vergeten. De cirkel in het graan werd groter en groter en er ontstond een eiland van prachtige kleuren midden tussen de akkers en de weilanden.

Hartelijke tuingroet, de commissie tuinclub, Rozannie, Marian en Trudy.