28-6-2022 De Kruidenhof in de Parktuin van Berne

De smaak van genezing: een kruidentuin voor keuken en gezondheid.
De natuur zit vol geneeskracht, maar wie heeft de kennis nog? Bij de Abdij van Berne ligt een kruidentuin die mensen weer leert hoe je de natuur als apotheek gebruikt.

De kruidenhof, tuin met een missie.

Alsof er een vliegende schotel achter het eeuwenoude abdijcomplex is geland, zo ligt de kruidentuin erbij. De bedden waarin de kruiden staan, hebben de vorm van taartpunten. In het hart van de tuin staat een Japanse notenboom, Ginkgo biloba. De bladeren zijn goed voor hart en bloedvaten. Dit is een tuin met een missie. Vanaf juni zullen vrijwilligers rondleidingen geven aan iedereen die maar wil, zegt José van der Heijden. ‘Hoe meer mensen van de geneeskracht van kruiden afweten, hoe meer ze ermee kunnen.’
‘Goed om te weten: in de natuur groeit van alles wat de mensheid als onkruid beschouwt, maar wat vol heilzame stoffen zit’
Een jaar geleden legde een groepje vrijwilligers uit Heeswijk-Dinther de tuin op initiatief van José van der Heijden aan. En waar kon het beter dan hier schuin achter de abdij van Heeswijk-Dinther. Veel kloosters hebben een kruidentuin, voor de keuken en gezondheid. Paters brachten vroeger al kennis mee als ze na hun missie in verre oorden weer thuis kwamen. De paters van Berne kunnen wel met groen overweg. Op de plek waar eens een grote boomgaard was, worden groenten, bloemen en kruiden gekweekt.
José van der Heijden groeide op tegenover de abdij en kreeg van jongs af de liefde voor de natuur mee. Na haar werk als verpleegkundige en maatschappelijk werker, volgt ze nu op haar zeventigste een driejarige kruidenstudie. José zal ons alles vertellen over de kruiden die er voorkomen in de taartpunten. Als ze een beetje op dreef is, buitelen de feitjes over kruiden over elkaar heen. De Latijnse namen, tot welke familie ze behoren, de heilzame werking, in welke grond ze gedijen, welke je beslist niet naast elkaar moet zetten, en of ze van zon of schaduw houden. Ze weet het zelf ook, in haar enthousiasme kan ze zo veel informatie over mensen uitstorten dat ze er bijna in verdrinken…..
In een flinke strook grond naast de cirkelvormige tuin komen dit jaar gastplanten om uit te proberen.
Op het zelfde abdijterrein ligt de vlindertuin, een groot stuk grond waar in brede banen bloeiende vaste planten en grassen zijn geplant. Over de bijenkasten en vlinders kan ons tuinclublid Marjon van Herpen ons alles vertellen.
Ook de beplanting rondom de Abdij, waaronder de monumentale bomen, zijn de moeite waard om bewonderd te worden.