2-10-2019 Wandeling in de tuinen bij Kasteel Geldrop met Bert van Sleeuwen

We brengen een bezoek aan “ De Baron z’n Hof” bij Kasteel Geldrop. De tuin bevindt zich in de voormalige ommuurde moestuin van het kasteel. De Victoriaanse kas, de druivenkas en het leifruit herinneren nog steeds aan de voorbije tijd. De bloementuin bestaat uit grote kwadranten, die natuurlijk en zeer gevarieerd beplant zijn. In de zomer is het een weelderige overdaad aan vormen en kleuren met onder andere klimplanten tegen de muren, oude heesterrozen, veel grassen, vaste planten en heesters. De snijbloemen worden gebruikt voor de boeketten in de stijlkamers van het kasteel. Op het terrein is ook nog een insectentuin en een park / bosgedeelte.
Bart van Sleeuwen, voormalig vaste planten kweker, leidt ons rond in de tuin en geeft uitleg op zijn altijd boeiende manier.

24-4-2019 Wandeling met Bart van Sleeuwen

Peellandschapspark Voskuilenheuvel,

Dit landschapspark is een bijzonder stukje natuur ten noordwesten van Venhorst met een stuk naaldbos, heide en een moerasgebied.
Het is een klein restant van de immense onontgonnen vlakte die de Peel honderdvijftig jaar geleden nog was.
Een dergelijk Peelrestant is van grote waarde.
In dit landschapspark kan men de sfeer van de vroegere Peel ervaren.
De Voskuilenheuvel onderscheidt zich van andere natuurparken door de combinatie van natuurhistorie en educatie. Het park wordt volledig beheerd door vrijwilligers van de Stichting.
Na afloop van de wandeling drinken we nog een kopje koffie bij de Brasserie “de Mouthoeve”,

meer foto's                   terug naar boven