18-11-2019 Eric Meijer; wat maakt dat een plantcombinatie werkt?

Eric Meijer is tuinontwerper en tuinadviseur met een eigen bureau in Wageningen. Hij houdt bij ons een lezing over plantcombinaties:
Welke  plantgroep plaats ik naast de andere zodat het resultaat meer is dan de som der delen?
Wat is het dat een bepaalde plantgroep soms als een grijze muis overkomt en nauwelijks opvalt in een border, terwijl als je hem naast een andere zet hij plots gaat schitteren en een combinatie vormt die de ander laat schitteren ?
Dit heeft veel te maken met harmonie en contrast van de habitus, (vorm) en kleur. Wanneer je een border inplant of beplantingsplan wilt maken is dit een belangrijk aspect om mee te nemen.
Aan de hand van allerlei aansprekende voorbeelden wordt getoond wat het effect is van planten op elkaar en welk mechanisme hiervoor verantwoordelijk is.
Wat is bv. het effect van een aarvorm naast een aarvorm vergeleken met een aar naast een schermbloem…
Wat doet een paarse bloem naast een gele en wat naast een paarse.

Kom het beleven bij “1+1=3” !

14-10-2019 Lezing Door Bea van Grinsven mijn reis naar de Baltische Staten en Yorkshire

Onze voorzitter Bea van Grinsven heeft ons deze avond meegenomen op haar reis naar de Baltische Staten en Yorkshire.

Het was een boeiende avond.

23-9-2019 Lezing ONZE TUIN door Annelies Weterings & Ruud v.d. Hoef

Deze avond wordt verzorgd door 2 van onze eigen leden:
Annelies Weterings en Ruud van de Hoef.
Zij zijn bij de meeste van u welbekend. Ze zijn immers heel aktief binnen onze vereniging en kunnen enthousiast vertellen over hun grootste hobby: de tuin.

Wij zijn altijd blij als onze eigen leden een bijdrage leveren aan het programma, informatie van enthousiaste liefhebbers, wat willen we nog meer? We kunnen veel van hun ervaringen leren en het is dus de moeite waard naar ze te luisteren.

Planten top 10 van Ruud

15-4-2019 Lezing: Rotstuinen en rotsplanten door Luuk Vermeer

Een lezing over rotsplanten en rotstuinen, in ons eigen land en bij onze oosterburen.
U krijgt deze avond van Luuk Vermeer alle informatie over de vermeerdering en het kweken van rotsplanten.
Naast de rotsplanten is er ook aandacht voor bosplanten.
Een breed assortiment. Mocht u een rotstuin aan willen leggen?
U krijgt hiervoor alle mogelijke tips. Vanzelfsprekend vergezeld van mooie beelden.

18-3-2019 Bijzondere bol- en knolgewassen door Geert Borgonje

Gebruik en sortiment van bijzondere bol en knolgewassen.
Deze digitale dialezing gaat over een groep van planten die voor een plantenliefhebber zeker niet vergeten mag worden. Deze groep krijgt ook steeds meer de aandacht omdat er liefhebbers zijn die de grenzen verleggen en die ook bijzondere bollen en knollen aanbieden.
Soms wordt deze groep van bol-  en knolgewassen in de volksmond wel eens in een woord als 'bijgoed' genoemd, Geert denkt ten  onrechte.
Het sortiment is veel groter dan de klassieke bollen als Narcis, Tulp en Hyacint.
Door het gebruik van deze bol-  en knolgewassen kan een prima combinatie ontstaan met andere planten of heesters op dezelfde standplaats. Vaak gaat het bij deze gewassen in het merendeel om botanisch materiaal en soms om kruisingsproducten.
Er zal in de lezing aandacht zijn voor de toepassingsmogelijkheden, verkrijgbaarheid, grondsoort, standplaats, moeilijkheidsgraad, vermeerdering, lectuur enz. Het zijn vaak planten waardoor men de bloeitijd in tuin of kas kan vervroegen of verlaten in tijden dat er niet (meer) zoveel te zien is. Ook is de kleur en vormenrijkdom vaak verrassend groot. In deze lezing  ziet u opnames van in cultuur zijnde en in het wild voorkomende gewassen.

meer foto's               terug naar boven